Inventaris van het archief van het Ministerieel Comité voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude en van het College voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude, 2008-2014

Archive

Name: Ministerieel Comité voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude en College voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude

Period: 2008-2014

Archive repository: National Archives of Belgium

Heading : Finance

Inventory

Authors: G. Leloup

Year of publication: 2017

Code of the inventory: I 620

...

Archiefvormer

Naam

Ministerieel Comité voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude en van het College voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude (2008-heden) - Comité ministériel de lutte contre la fraude fiscale et sociale et du Collège de lutte contre la fraude fiscale et sociale (2008-présent).

Geschiedenis

Zowel het Ministerieel Comité als het College werden opgericht met een koninklijk besluit van 29 april 2008 (1) en zijn dus verhoudingsgewijs recente organen.

Bevoegdheden en activiteiten

Het Ministerieel Comité legt het algemeen beleid van de strijd tegen de fraude en de prioriteiten van de diverse diensten vast.
Het College stelt jaarlijks een ontwerp van actieplan op dat ter goedkeuring aan het Ministerieel Comité voorgelegd wordt en waakt over een gecoördineerde uitvoering van dit plan. Het College brengt ook jaarlijks verslag uit aan het Ministerieel Comité met betrekking tot de uniforme toepassing van de wetgeving in heel het land.

Organisatie

Het Ministerieel Comité wordt voorgezeten door de Eerste Minister en is voorts samengesteld uit de leden van de regering die financiën, sociale zaken, binnenlandse zaken, justitie, werk, KMO's en zelfstandigen, economie en de coördinatie van de fraudebestrijding binnen hun bevoegdheid hebben.
Het College voor de strijd tegen de fiscale en sociale fraude wordt voorgezeten door de Staatssecretaris voor de coördinatie van de fraudebestrijding en bestaat uit de leidende ambtenaren van de sociale, fiscale en gerechtelijke diensten, evenals de politiediensten die betrokken zijn bij de strijd tegen de fiscale en sociale fraude.

Archief

Geschiedenis

De hoger reeds aangehaalde koninklijk besluiten van 29 april 2008 bepalen dat het secretariaat in het geval van het Ministerieel Comité wordt verzekerd door de Staatssecretaris voor de coördinatie van de fraudebestrijding en in het geval van het College door diens beleidscel (kabinet).

Verwerving

Tijdens de opmaak van een archiefselectielijst voor de Bijzondere Belastinginspectie werd duidelijk dat de bewaring van de archieven van het Ministerieel Comité niet verzekerd was op het niveau van de administratie. Van het college beschikte de administrateur-generaal enkel over de stukken die hij als lid van dit orgaan ontving. Vandaar dat met instemming van de Algemeen Rijksarchivaris contact opgenomen werd met voormalige kabinetsmedewerkers om naar het lot van deze stukken te polsen en zo nodig maatregelen te nemen voor hun langetermijnbewaring. De betrokkenen toonden begrip voor de bezorgdheid van het Rijksarchief en waren bereid om de stukken aan de instelling over te maken. De heer Bart Dombret, voormalig kabinetsmedewerker van dhr. Carl Devlies, maakte respectievelijk op 2 november en 28 december 2016 (2) de stukken van het College met inventarisnummers 10 tot en met 41 over aan het Algemeen Rijksarchief en op 29 en 31 december 2016 deze van het Comité met inventarisnummers 1 tot en met 9. De stukken uit de periode 2012-2014 met inventarisnummers 42 tot en met 65 werden op 7 (stukken van het Ministerieel Comité en de notulen van het College) en 8 juli 2016 (agenda's en bijlagen van het College) 2016 naar het Algemeen Rijksarchief overgebracht door dhr. Inti Ghysels, voormalig kabinetsmedewerker van dhr. John Crombez.

Inhoud

Het archief omvat de digitale vergaderstukken van het Ministerieel Comité en van het College in de vorm van PDF-bestanden: enkel in het geval van het College werden notulen opgesteld.

Taal en schrift van de documenten
De stukken zijn hetzij in het Frans, hetzij in het Nederlands, hetzij in beide landstalen opgesteld. De teksten zijn getypt en vergen dus geen bijzondere kennis van de paleografie.

Seleties en vernietigingen

Wegens het historisch belang en de beperkte omvang werd geen nadere selectie toegepast.

Toekomstige aangroei/aanvullingen

Zowel het Comité als het College zijn anno 2017 nog steeds actief: in principe kunnen dus nog overbrengingen verwacht worden.

Ordening

De basisopdeling is gebaseerd op de ambtstermijnen van de twee staatssecretarissen voor de coördinatie van de fraudebestrijding in de periode 2008-2014 aangezien het secretariaat in het geval van het Ministerieel Comité wordt verzekerd door de staatssecretaris en in het geval van het College door diens beleidscel. Voor elke ambstermijn zijn de stukken opgedeeld tussen enerzijds het Ministerieel Comité en anderzijds het College en vervolgens chronologisch geordend, doorgaans per vergaderdatum. Het door het College opgestelde en door het Ministerieel Comité goedgekeurde actieplan vormt voor de periode 2012-2014 een afzonderlijke rubriek.

Voorwaarden voor de raadpleging

Voor de raadpleging van stukken jonger dan 30 jaar is een schriftelijke machtiging vanwege de Staatssecretaris voor de bestrijding van de sociale en de fiscale fraude of diens rechtsopvolger vereist. Stukken ouder dan 30 jaar zijn vrij raadpleegbaar.

Voorwaarden voor de reproductie

Voor de reproductie van archiefstukken gelden de voorwaarden en tarieven van toepassing in het Rijksarchief.

Fysieke kenmerken en technische vereisten

Neem contact op met de leeszaal van het Algemeen Rijksarchief voor meer informatie over de technische vereisten voor de raadpleging van deze digitale bestanden.

Toegangen

Het bestand bevat geen nadere toegangen: door de opdeling per orgaan en per vergaderdatum is het evenwel toch mogelijk om vrij gericht te zoeken.

Aanwijzingen voor het gebruik

Het Ministerieel Comité en het College werkten nauw samen: voor een goed overzicht van en inzicht in het beleid is het dus aangewezen om de stukken van beide organen te raadplegen.

Bestaan en bewaarplaats van originelen

Onderzoekers met interesse voor fraudebestrijding gedurende de eerste decennia van de 21ste eeuw zullen op termijn onder meer beroep kunnen doen op het naar het Rijksarchief over te brengen archief van de Bijzondere Belastinginspectie. Regeringsleden en hun beleidscellen vallen daarentegen niet onder de Archiefwet en zij kunnen vrij beslissen over hun definitieve bestemming van hun archieven: de bewaring op lange termijn en bewaarplaats kan dus variëren van regeringslid tot regeringslid.

Beschrijvingsbeheer

Wegens hun beperkt aantal en logische ordening konden de stukken onmiddellijk na hun overbrenging geordend en beschreven worden door Geert Leloup, archivaris bij de afdeling "Toezicht en advies". Vervolgens werden de bestanden door archivarissen Fiona Aranguren en Sébastien Soyez en technisch verantwoordelijke Yves Lardionois van de dienst Digitale Preservatie & Toegang opgeslagen in het digitaal depot van het Rijksarchief.


 102 juli 2008.10 bestanden
 223 okt. 2008.19 bestanden
 320 feb. 2009.9 bestanden
 420 mrt. 2009.10 bestanden
 503 juli 2009.5 bestanden
 604 dec. 2009.13 bestanden
 702 apr. 2010.14 bestanden
 822 okt. 2010.12 bestanden
 902 juli 2011.12 bestanden